Enkele reacties op onze trainingen
"Dankzij NAGV kregen we aan de hand van de 6 pijlers een goed beeld over de visie en aanpak rond gedrag, afspraken, waakzame zorg en verbinding.
Na het krijgen van een degelijk theoretisch kader, leerden we, onder professionele begeleiding van Freya Stevens, als team op een kritische manier een aanpak te bespreken en uit te werken, waarin veel aandacht ging naar het afstemmen met de neuzen in dezelfde richting. De verkregen inzichten en nuttige materialen leidden tot een praktische, gedragen en schooleigen aanpak met aandacht voor de noden van het team, de kinderen en andere betrokkenen van de school.
Verwacht geen afgewerkt product, maar een nieuwe mindset waar je als team verder mee aan de slag kunt."
Stijn Margodt, directeur VBS De boomhut, Torhout
"De sessies die Kathleen bracht werkten echt geruststellend omdat we bij iemand met expertise en ervaring terecht konden.
We werden vaak even uit onze vicieuze cirkel gehaald waardoor we van op afstand de situatie beter konden analyseren en bekijken. Ook ons eigen gedrag namen we daarbij onder de loep. Door dit traject en de waaier kregen we een beter zicht en konden we ook zelf verder manieren bedenken om met situaties om te gaan, wat we top vonden! We groeiden als school enorm verder.
Wanneer er iets niet loopt zoals je gehoopt of verwacht had, mag en kan je vertrouwen op je collega’s. Een team is zo belangrijk, zeker wanneer je op je eigen grenzen stoot. Verbondenheid met iedereen, nooit sta je er alleen voor. Het helpt om zelfcontrole te behouden.
Elke dag mag je opnieuw beginnen, ook de kinderen. Met liefde en respect kom je ver. Elk kind of individu heeft recht op het invullen van alle noden.
Volharding en communicatie. Het was een heel leerrijke ervaring!"
Marie-Rose Van de Velde, BS De Regenboog, Ertvelde
"We merken dat opvoeden en lesgeven steeds meer een uitdaging vormt binnen het huidige onderwijslandschap. Ook binnen onze school was er soms twijfel om correct op te treden tegen storend gedrag of wangedrag zonder daarbij de liefdevolle band met de kinderen te verliezen.
Via de nascholing rond Nieuwe Autoriteit die we met het ganse schoolteam volgden, leerden we de basisprincipes kennen en werden we gesterkt om deze in de dagelijkse praktijk te blijven toepassen. Het gaf de leerkrachten ook erkenning bij een aantal vraagtekens waar ze in hun klaspraktijk mee worstelden.
In het daaropvolgende jaar werd onze kennis vergroot via een individueel coachingtraject wat absoluut een meerwaarde was. Er was tijd om stil te staan bij individuele casussen, prangende vragen van leerkrachten werden beantwoord en richtlijnen werden uitgezet om het ingeslagen pad van de Nieuwe Autoriteit te blijven bewandelen.
In het derde en afsluitende jaar werd nog eens extra stil gestaan hoe om te gaan met agressie en hoe escalatie te vermijden. De vier pijlers van aanwezigheid, zelfcontrole, ondersteuning van andere betrokkenen en duidelijke regels en structuren maken dat we steeds beter in staat zijn om een warme omgeving te kunnen blijven bieden en onze kinderen hier een positieve sfeer kunnen blijven groeien. We denken dat we nu sterk genoeg staan om op eigen vleugels te vliegen!"
Marc Plichart, directeur, en Katja De Smet, zorgcoördinator, Stedelijke Basisschool Crea 16, Antwerpen.
"Voor de aanvang van de sessies had ik zelf enkele bedenkingen en stond ik niet voor de volle 100 procent achter het gedachtegoed van nieuwe autoriteit en geweldloos verzet. De interactieve manier waarop de sessies echter gebracht werden, toonden mij dat het toch op zijn minst de moeite waard was om te proberen. Enkele situaties in de klas zorgden voor onmiddellijke mogelijkheid tot het effectieve toepassen. Met steun van directie en zorgleerkrachten werd door middel van een herstelverzoek en opvolging aan de hand van het gedachtegoed van geweldloos verzet meer bereikt dan eerst gedacht. Ondanks het vele geduld en energie dat deze manier van werken vraagt, is het voor mij zeker de moeite waard.”
Cis De Jongh, leerkracht zesde leerjaar, De Graankorrel, Geluwe.
"Beste Freya, graag wil ik u bedanken voor de aangename manier waarop deze vorming werd gebracht. Wij zijn er allen zeker van dat wij de vele tips zullen gebruiken tijdens de huiswerkbegeleiding en ook daarbuiten. Het gebaar met de handjes zit bij iedereen goed in het geheugen!"
Bryan Verschueren, diensthoofd zorg- en doelgroepenbeleid, Kapelle-op-den-Bos
"Het ‘niet goed overweg kunnen met één bepaald kind of klas’ wordt de verantwoordelijkheid van het hele team. Als leraar sta je er niet meer alleen voor. "
Juf Dorine, creajuf, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“Ik wil u en uw medewerkers in naam van mijn collega’s danken voor uw energierijke positieve invloed. Uw enthousiaste ‘aanwezigheid’ getuigde van een grote ‘zelfcontrole’ ook bij meer kritische opmerkingen. Mijn collega’s en ikzelf voelen een zelden geziene verbondenheid in de onderlinge ‘steun’ om vol goede moed maandag te starten. Tijdens beide studiedagen was er een grote openheid en ‘transparantie’ waardoor we eerlijker in ‘relatie’ staan met elkaar en onze leerling/ouders. De idee dat ook ‘verzet’ mogelijk is binnen de ‘Nieuwe Autoriteit’ was verhelderend. Kortom, hartelijk dank en hopelijk tot ziens!”
Wouter Beeckman, leerkracht en preventieadviseur Vrije en Middelbare Steinerschool, Gent.
“We volgden met het hele team een traject rond Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet.
Voor mij is Nieuwe Autoriteit een heel krachtige manier om kinderen en jongeren op te voeden. Het is niet de zoveelste trukendoos om goed gedrag te bekomen, het is veeleer een houding waarmee je in het leven staat. Als opvoeder is het onze taak om grensoverschrijdend gedrag te stoppen en hierbij niet in de val van de escalatie te trappen. Dit doen we vanuit een oprechte bezorgdheid voor iedere leerling. Ik hoop heel hard dat we samen met ons team het gedachtengoed op school kunnen integreren en een stevig steunnetwerk kunnen uitbouwen.”
Kristien Staessens, directeur VBS De Graankorrel, Geluwe.
"Ik vind dat kleuters hierdoor vooral een grotere zelfkennis en zelfvertrouwen krijgen omdat ze gestimuleerd worden om na te denken over hun eigen (moeilijk) gedrag en zelf helpen mee zoeken naar oplossingen. Ik ondervond dit sterk bij de aanpak van Lucas vorig jaar. Hij kon zeer goed verwoorden hoe het kwam dat hij zich soms 'druk' gedroeg en op den duur kon hij het zelfs voorspellen en zocht hij mee naar manieren om het aan te pakken of te vermijden. Hij voelde ook duidelijk aan dat hij er niet alleen voor stond, werd hij beetje bij beetje minder dat 'zwart schaapje' van de klas, de klasgenoten hielpen hem ook echt mee zoeken naar manieren om het 'onder controle' te houden. Hij voelde heel goed aan wie hem daarbij geholpen heeft en kon dit goed verwoorden elke keer hij mocht trakteren. Wat de andere kleuters nog meer motiveerde om te helpen, waardoor het verhaal ipv een negatief, een positief verhaal werd."
Juf Vicky, derde kleuterklas, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“Het ideeëngoed van NAGV is stilaan, met kleine pasjes, zijn plaats aan het verwerven op onze school en in ons team. Dit zijn de vruchten die we tot nog toe plukken:
Ann Catteau, leerkracht anderstalige nieuwkomers, VBS Immaculata, Ieper.
"De focus van de leraar verschuift van moeilijk gedrag naar het investeren in een goede relatie met het kind. Dat geeft mij kracht als leraar."
juf Els, 3de leerjaar, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“De eenvoudige tips en handelingen die Hilde ons gaf en aanleerde, werkten voor mij rustgevend en bemoedigend. Omgaan of een gesprek leiden met een ontsporende leerling, kan erg moeilijk zijn. Hilde toonde aan dat net kalmte, tijd en vooral stilte zeer krachtige middelen kunnen zijn in een escalerende situatie. Ik vond het ook mooi dat ze het belang van het hele schoolteam samen, zo duidelijk en overtuigend kon aangeven.”
Liesbet Eggermont, leerkracht eerste leerjaar, VBS De Graankorrel, Geluwe.
"De bestraffende aanpak wordt omgebogen naar een mildere aanpak ten voordele van het welbevinden van het kind en de veerkracht van de leraar."
Juf Els, 3de leerjaar, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
"Wat bij mij meest is blijven hangen, is het vermijden van mee te gaan in de escalatie. Je hoeft je stem niet meer te verheffen."
Juf Marieke, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
Na het krijgen van een degelijk theoretisch kader, leerden we, onder professionele begeleiding van Freya Stevens, als team op een kritische manier een aanpak te bespreken en uit te werken, waarin veel aandacht ging naar het afstemmen met de neuzen in dezelfde richting. De verkregen inzichten en nuttige materialen leidden tot een praktische, gedragen en schooleigen aanpak met aandacht voor de noden van het team, de kinderen en andere betrokkenen van de school.
Verwacht geen afgewerkt product, maar een nieuwe mindset waar je als team verder mee aan de slag kunt."
Stijn Margodt, directeur VBS De boomhut, Torhout
"De sessies die Kathleen bracht werkten echt geruststellend omdat we bij iemand met expertise en ervaring terecht konden.
We werden vaak even uit onze vicieuze cirkel gehaald waardoor we van op afstand de situatie beter konden analyseren en bekijken. Ook ons eigen gedrag namen we daarbij onder de loep. Door dit traject en de waaier kregen we een beter zicht en konden we ook zelf verder manieren bedenken om met situaties om te gaan, wat we top vonden! We groeiden als school enorm verder.
Wanneer er iets niet loopt zoals je gehoopt of verwacht had, mag en kan je vertrouwen op je collega’s. Een team is zo belangrijk, zeker wanneer je op je eigen grenzen stoot. Verbondenheid met iedereen, nooit sta je er alleen voor. Het helpt om zelfcontrole te behouden.
Elke dag mag je opnieuw beginnen, ook de kinderen. Met liefde en respect kom je ver. Elk kind of individu heeft recht op het invullen van alle noden.
Volharding en communicatie. Het was een heel leerrijke ervaring!"
Marie-Rose Van de Velde, BS De Regenboog, Ertvelde
"We merken dat opvoeden en lesgeven steeds meer een uitdaging vormt binnen het huidige onderwijslandschap. Ook binnen onze school was er soms twijfel om correct op te treden tegen storend gedrag of wangedrag zonder daarbij de liefdevolle band met de kinderen te verliezen.
Via de nascholing rond Nieuwe Autoriteit die we met het ganse schoolteam volgden, leerden we de basisprincipes kennen en werden we gesterkt om deze in de dagelijkse praktijk te blijven toepassen. Het gaf de leerkrachten ook erkenning bij een aantal vraagtekens waar ze in hun klaspraktijk mee worstelden.
In het daaropvolgende jaar werd onze kennis vergroot via een individueel coachingtraject wat absoluut een meerwaarde was. Er was tijd om stil te staan bij individuele casussen, prangende vragen van leerkrachten werden beantwoord en richtlijnen werden uitgezet om het ingeslagen pad van de Nieuwe Autoriteit te blijven bewandelen.
In het derde en afsluitende jaar werd nog eens extra stil gestaan hoe om te gaan met agressie en hoe escalatie te vermijden. De vier pijlers van aanwezigheid, zelfcontrole, ondersteuning van andere betrokkenen en duidelijke regels en structuren maken dat we steeds beter in staat zijn om een warme omgeving te kunnen blijven bieden en onze kinderen hier een positieve sfeer kunnen blijven groeien. We denken dat we nu sterk genoeg staan om op eigen vleugels te vliegen!"
Marc Plichart, directeur, en Katja De Smet, zorgcoördinator, Stedelijke Basisschool Crea 16, Antwerpen.
"Voor de aanvang van de sessies had ik zelf enkele bedenkingen en stond ik niet voor de volle 100 procent achter het gedachtegoed van nieuwe autoriteit en geweldloos verzet. De interactieve manier waarop de sessies echter gebracht werden, toonden mij dat het toch op zijn minst de moeite waard was om te proberen. Enkele situaties in de klas zorgden voor onmiddellijke mogelijkheid tot het effectieve toepassen. Met steun van directie en zorgleerkrachten werd door middel van een herstelverzoek en opvolging aan de hand van het gedachtegoed van geweldloos verzet meer bereikt dan eerst gedacht. Ondanks het vele geduld en energie dat deze manier van werken vraagt, is het voor mij zeker de moeite waard.”
Cis De Jongh, leerkracht zesde leerjaar, De Graankorrel, Geluwe.
"Beste Freya, graag wil ik u bedanken voor de aangename manier waarop deze vorming werd gebracht. Wij zijn er allen zeker van dat wij de vele tips zullen gebruiken tijdens de huiswerkbegeleiding en ook daarbuiten. Het gebaar met de handjes zit bij iedereen goed in het geheugen!"
Bryan Verschueren, diensthoofd zorg- en doelgroepenbeleid, Kapelle-op-den-Bos
"Het ‘niet goed overweg kunnen met één bepaald kind of klas’ wordt de verantwoordelijkheid van het hele team. Als leraar sta je er niet meer alleen voor. "
Juf Dorine, creajuf, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“Ik wil u en uw medewerkers in naam van mijn collega’s danken voor uw energierijke positieve invloed. Uw enthousiaste ‘aanwezigheid’ getuigde van een grote ‘zelfcontrole’ ook bij meer kritische opmerkingen. Mijn collega’s en ikzelf voelen een zelden geziene verbondenheid in de onderlinge ‘steun’ om vol goede moed maandag te starten. Tijdens beide studiedagen was er een grote openheid en ‘transparantie’ waardoor we eerlijker in ‘relatie’ staan met elkaar en onze leerling/ouders. De idee dat ook ‘verzet’ mogelijk is binnen de ‘Nieuwe Autoriteit’ was verhelderend. Kortom, hartelijk dank en hopelijk tot ziens!”
Wouter Beeckman, leerkracht en preventieadviseur Vrije en Middelbare Steinerschool, Gent.
“We volgden met het hele team een traject rond Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet.
Voor mij is Nieuwe Autoriteit een heel krachtige manier om kinderen en jongeren op te voeden. Het is niet de zoveelste trukendoos om goed gedrag te bekomen, het is veeleer een houding waarmee je in het leven staat. Als opvoeder is het onze taak om grensoverschrijdend gedrag te stoppen en hierbij niet in de val van de escalatie te trappen. Dit doen we vanuit een oprechte bezorgdheid voor iedere leerling. Ik hoop heel hard dat we samen met ons team het gedachtengoed op school kunnen integreren en een stevig steunnetwerk kunnen uitbouwen.”
Kristien Staessens, directeur VBS De Graankorrel, Geluwe.
"Ik vind dat kleuters hierdoor vooral een grotere zelfkennis en zelfvertrouwen krijgen omdat ze gestimuleerd worden om na te denken over hun eigen (moeilijk) gedrag en zelf helpen mee zoeken naar oplossingen. Ik ondervond dit sterk bij de aanpak van Lucas vorig jaar. Hij kon zeer goed verwoorden hoe het kwam dat hij zich soms 'druk' gedroeg en op den duur kon hij het zelfs voorspellen en zocht hij mee naar manieren om het aan te pakken of te vermijden. Hij voelde ook duidelijk aan dat hij er niet alleen voor stond, werd hij beetje bij beetje minder dat 'zwart schaapje' van de klas, de klasgenoten hielpen hem ook echt mee zoeken naar manieren om het 'onder controle' te houden. Hij voelde heel goed aan wie hem daarbij geholpen heeft en kon dit goed verwoorden elke keer hij mocht trakteren. Wat de andere kleuters nog meer motiveerde om te helpen, waardoor het verhaal ipv een negatief, een positief verhaal werd."
Juf Vicky, derde kleuterklas, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“Het ideeëngoed van NAGV is stilaan, met kleine pasjes, zijn plaats aan het verwerven op onze school en in ons team. Dit zijn de vruchten die we tot nog toe plukken:
- De gegroeide transparantie: we denken veel meer samen na over problemen met leerlingen.
- De gegroeide steun voor elkaar: we zijn samen als team verantwoordelijk voor àlle leerlingen en niet elke leerkracht voor zijn ‘eigen’ leerlingen.
- Daardoor verminderde ook het gevoel van machteloosheid: ‘ik heb al alles geprobeerd, wat kan ik nu nog doen?’ wordt geleidelijk vervangen door samen nadenken over acties die we kunnen ondernemen: oplossingsverzoek, aankondiging…
- Leerlingen denken mee na over oplossingen voor hun gedrag. Dat is een heel andere insteek dan hen straffen of dreigen… We geven daarbij ook aan dat we er zijn om hen daarbij te helpen. En dat komt dan weer de relatie met de leerling ten goede.
Ann Catteau, leerkracht anderstalige nieuwkomers, VBS Immaculata, Ieper.
"De focus van de leraar verschuift van moeilijk gedrag naar het investeren in een goede relatie met het kind. Dat geeft mij kracht als leraar."
juf Els, 3de leerjaar, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“De eenvoudige tips en handelingen die Hilde ons gaf en aanleerde, werkten voor mij rustgevend en bemoedigend. Omgaan of een gesprek leiden met een ontsporende leerling, kan erg moeilijk zijn. Hilde toonde aan dat net kalmte, tijd en vooral stilte zeer krachtige middelen kunnen zijn in een escalerende situatie. Ik vond het ook mooi dat ze het belang van het hele schoolteam samen, zo duidelijk en overtuigend kon aangeven.”
Liesbet Eggermont, leerkracht eerste leerjaar, VBS De Graankorrel, Geluwe.
"De bestraffende aanpak wordt omgebogen naar een mildere aanpak ten voordele van het welbevinden van het kind en de veerkracht van de leraar."
Juf Els, 3de leerjaar, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
"Wat bij mij meest is blijven hangen, is het vermijden van mee te gaan in de escalatie. Je hoeft je stem niet meer te verheffen."
Juf Marieke, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.