Enkele reacties op onze trainingen
"Voor de aanvang van de sessies had ik zelf enkele bedenkingen en stond ik niet voor de volle 100 procent achter het gedachtegoed van nieuwe autoriteit en geweldloos verzet. De interactieve manier waarop de sessies echter gebracht werden, toonden mij dat het toch op zijn minst de moeite waard was om te proberen. Enkele situaties in de klas zorgden voor onmiddellijke mogelijkheid tot het effectieve toepassen. Met steun van directie en zorgleerkrachten werd door middel van een herstelverzoek en opvolging aan de hand van het gedachtegoed van geweldloos verzet meer bereikt dan eerst gedacht. Ondanks het vele geduld en energie dat deze manier van werken vraagt, is het voor mij zeker de moeite waard.”
Cis De Jongh, leerkracht zesde leerjaar, De Graankorrel, Geluwe.
"Ik wil Carla graag een compliment geven. Ik heb zelf al veel bijeenkomsten over een soortgelijk onderwerp bijgewoond (waaronder een van Haim Omer). Hierdoor heb ik dan ook niet echt iets nieuws gehoord, op de éénzijdige acties van verzet na. Ondanks dat ik verder weinig nieuws hoorde, bleef zij mij wel boeien. Ik vond het erg prettig om de kennis weer op te halen. Ik heb vooral veel 'oh ja, klopt' momenten gehad. Dit heeft mij weer nieuwe energie gegeven om opnieuw met deze kennis aan de slag te gaan. Dus: Enorm bedankt Carla Stals!"
D.v.v.P., student lerarenopleiding bachelor secundair onderwijs.
"Het ‘niet goed overweg kunnen met één bepaald kind of klas’ wordt de verantwoordelijkheid van het hele team. Als leraar sta je er niet meer alleen voor. "
Juf Dorine, creajuf, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“Ik wil u en uw medewerkers in naam van mijn collega’s danken voor uw energierijke positieve invloed. Uw enthousiaste ‘aanwezigheid’ getuigde van een grote ‘zelfcontrole’ ook bij meer kritische opmerkingen. Mijn collega’s en ikzelf voelen een zelden geziene verbondenheid in de onderlinge ‘steun’ om vol goede moed maandag te starten. Tijdens beide studiedagen was er een grote openheid en ‘transparantie’ waardoor we eerlijker in ‘relatie’ staan met elkaar en onze leerling/ouders. De idee dat ook ‘verzet’ mogelijk is binnen de ‘Nieuwe Autoriteit’ was verhelderend. Kortom, hartelijk dank en hopelijk tot ziens!”
Wouter Beeckman, leerkracht en preventieadviseur Vrije en Middelbare Steinerschool, Gent.
“Dinsdagavond mocht ik naar Turnhout voor een informatieavond rond ‘Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet’ voor ouders. Deze vorming verdient minstens vierenhalve ster op een schaal van vijf. Carla Stals is een Nederlandse dame, uit het juiste deel van Nederland. Dit zijn haar eigen woorden. Zij woont in Nederlands Limburg, heeft drie puberdochters en werkt halftijds in de bijzondere jeugdzorg. De geknipte persoon om vanuit expertise en eigen ervaring te spreken over deze materie. De commentaren nadien waren positief, zowel van de aanwezige ouders, als van de professionelen (directie, leerkrachten en CLB-medewerkers).”
Mark Pauwels, VCOV, medewerker Basisonderwijs.
“We volgden met het hele team een traject rond Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet.
Voor mij is Nieuwe Autoriteit een heel krachtige manier om kinderen en jongeren op te voeden. Het is niet de zoveelste trukendoos om goed gedrag te bekomen, het is veeleer een houding waarmee je in het leven staat. Als opvoeder is het onze taak om grensoverschrijdend gedrag te stoppen en hierbij niet in de val van de escalatie te trappen. Dit doen we vanuit een oprechte bezorgdheid voor iedere leerling. Ik hoop heel hard dat we samen met ons team het gedachtengoed op school kunnen integreren en een stevig steunnetwerk kunnen uitbouwen.”
Kristien Staessens, directeur VBS De Graankorrel, Geluwe.
"Ik vind dat kleuters hierdoor vooral een grotere zelfkennis en zelfvertrouwen krijgen omdat ze gestimuleerd worden om na te denken over hun eigen (moeilijk) gedrag en zelf helpen mee zoeken naar oplossingen. Ik ondervond dit sterk bij de aanpak van Lucas vorig jaar. Hij kon zeer goed verwoorden hoe het kwam dat hij zich soms 'druk' gedroeg en op den duur kon hij het zelfs voorspellen en zocht hij mee naar manieren om het aan te pakken of te vermijden. Hij voelde ook duidelijk aan dat hij er niet alleen voor stond, werd hij beetje bij beetje minder dat 'zwart schaapje' van de klas, de klasgenoten hielpen hem ook echt mee zoeken naar manieren om het 'onder controle' te houden. Hij voelde heel goed aan wie hem daarbij geholpen heeft en kon dit goed verwoorden elke keer hij mocht trakteren. Wat de andere kleuters nog meer motiveerde om te helpen, waardoor het verhaal ipv een negatief, een positief verhaal werd."
Juf Vicky, derde kleuterklas, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“Het ideeëngoed van NAGV is stilaan, met kleine pasjes, zijn plaats aan het verwerven op onze school en in ons team. Dit zijn de vruchten die we tot nog toe plukken:
Ann Catteau, leerkracht anderstalige nieuwkomers, VBS Immaculata, Ieper.
“NAGV is voor onze school een antwoord en uitdaging in de zoektocht naar een betere houvast in het omgaan met sociale vaardigheden en gedrag op school. Wij zijn niet op zoek naar slogans, hypes of zweverige beschouwingen maar wel naar een realistisch en respectvol gedachtengoed voor leerlingen, ouders en leerkrachten.”
Gi Bal, directeur basisschool Tuimeling, Zemst.
"De focus van de leraar verschuift van moeilijk gedrag naar het investeren in een goede relatie met het kind. Dat geeft mij kracht als leraar."
juf Els, 3de leerjaar, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“De eenvoudige tips en handelingen die Hilde ons gaf en aanleerde, werkten voor mij rustgevend en bemoedigend. Omgaan of een gesprek leiden met een ontsporende leerling, kan erg moeilijk zijn. Hilde toonde aan dat net kalmte, tijd en vooral stilte zeer krachtige middelen kunnen zijn in een escalerende situatie. Ik vond het ook mooi dat ze het belang van het hele schoolteam samen, zo duidelijk en overtuigend kon aangeven.”
Liesbet Eggermont, leerkracht eerste leerjaar, VBS De Graankorrel, Geluwe.
"De bestraffende aanpak wordt omgebogen naar een mildere aanpak ten voordele van het welbevinden van het kind en de veerkracht van de leraar."
Juf Els, 3de leerjaar, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
"Wat bij mij meest is blijven hangen, is het vermijden van mee te gaan in de escalatie. Je hoeft je stem niet meer te verheffen."
Juf Marieke, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
Cis De Jongh, leerkracht zesde leerjaar, De Graankorrel, Geluwe.
"Ik wil Carla graag een compliment geven. Ik heb zelf al veel bijeenkomsten over een soortgelijk onderwerp bijgewoond (waaronder een van Haim Omer). Hierdoor heb ik dan ook niet echt iets nieuws gehoord, op de éénzijdige acties van verzet na. Ondanks dat ik verder weinig nieuws hoorde, bleef zij mij wel boeien. Ik vond het erg prettig om de kennis weer op te halen. Ik heb vooral veel 'oh ja, klopt' momenten gehad. Dit heeft mij weer nieuwe energie gegeven om opnieuw met deze kennis aan de slag te gaan. Dus: Enorm bedankt Carla Stals!"
D.v.v.P., student lerarenopleiding bachelor secundair onderwijs.
"Het ‘niet goed overweg kunnen met één bepaald kind of klas’ wordt de verantwoordelijkheid van het hele team. Als leraar sta je er niet meer alleen voor. "
Juf Dorine, creajuf, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“Ik wil u en uw medewerkers in naam van mijn collega’s danken voor uw energierijke positieve invloed. Uw enthousiaste ‘aanwezigheid’ getuigde van een grote ‘zelfcontrole’ ook bij meer kritische opmerkingen. Mijn collega’s en ikzelf voelen een zelden geziene verbondenheid in de onderlinge ‘steun’ om vol goede moed maandag te starten. Tijdens beide studiedagen was er een grote openheid en ‘transparantie’ waardoor we eerlijker in ‘relatie’ staan met elkaar en onze leerling/ouders. De idee dat ook ‘verzet’ mogelijk is binnen de ‘Nieuwe Autoriteit’ was verhelderend. Kortom, hartelijk dank en hopelijk tot ziens!”
Wouter Beeckman, leerkracht en preventieadviseur Vrije en Middelbare Steinerschool, Gent.
“Dinsdagavond mocht ik naar Turnhout voor een informatieavond rond ‘Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet’ voor ouders. Deze vorming verdient minstens vierenhalve ster op een schaal van vijf. Carla Stals is een Nederlandse dame, uit het juiste deel van Nederland. Dit zijn haar eigen woorden. Zij woont in Nederlands Limburg, heeft drie puberdochters en werkt halftijds in de bijzondere jeugdzorg. De geknipte persoon om vanuit expertise en eigen ervaring te spreken over deze materie. De commentaren nadien waren positief, zowel van de aanwezige ouders, als van de professionelen (directie, leerkrachten en CLB-medewerkers).”
Mark Pauwels, VCOV, medewerker Basisonderwijs.
“We volgden met het hele team een traject rond Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet.
Voor mij is Nieuwe Autoriteit een heel krachtige manier om kinderen en jongeren op te voeden. Het is niet de zoveelste trukendoos om goed gedrag te bekomen, het is veeleer een houding waarmee je in het leven staat. Als opvoeder is het onze taak om grensoverschrijdend gedrag te stoppen en hierbij niet in de val van de escalatie te trappen. Dit doen we vanuit een oprechte bezorgdheid voor iedere leerling. Ik hoop heel hard dat we samen met ons team het gedachtengoed op school kunnen integreren en een stevig steunnetwerk kunnen uitbouwen.”
Kristien Staessens, directeur VBS De Graankorrel, Geluwe.
"Ik vind dat kleuters hierdoor vooral een grotere zelfkennis en zelfvertrouwen krijgen omdat ze gestimuleerd worden om na te denken over hun eigen (moeilijk) gedrag en zelf helpen mee zoeken naar oplossingen. Ik ondervond dit sterk bij de aanpak van Lucas vorig jaar. Hij kon zeer goed verwoorden hoe het kwam dat hij zich soms 'druk' gedroeg en op den duur kon hij het zelfs voorspellen en zocht hij mee naar manieren om het aan te pakken of te vermijden. Hij voelde ook duidelijk aan dat hij er niet alleen voor stond, werd hij beetje bij beetje minder dat 'zwart schaapje' van de klas, de klasgenoten hielpen hem ook echt mee zoeken naar manieren om het 'onder controle' te houden. Hij voelde heel goed aan wie hem daarbij geholpen heeft en kon dit goed verwoorden elke keer hij mocht trakteren. Wat de andere kleuters nog meer motiveerde om te helpen, waardoor het verhaal ipv een negatief, een positief verhaal werd."
Juf Vicky, derde kleuterklas, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“Het ideeëngoed van NAGV is stilaan, met kleine pasjes, zijn plaats aan het verwerven op onze school en in ons team. Dit zijn de vruchten die we tot nog toe plukken:
- De gegroeide transparantie: we denken veel meer samen na over problemen met leerlingen.
- De gegroeide steun voor elkaar: we zijn samen als team verantwoordelijk voor àlle leerlingen en niet elke leerkracht voor zijn ‘eigen’ leerlingen.
- Daardoor verminderde ook het gevoel van machteloosheid: ‘ik heb al alles geprobeerd, wat kan ik nu nog doen?’ wordt geleidelijk vervangen door samen nadenken over acties die we kunnen ondernemen: oplossingsverzoek, aankondiging…
- Leerlingen denken mee na over oplossingen voor hun gedrag. Dat is een heel andere insteek dan hen straffen of dreigen… We geven daarbij ook aan dat we er zijn om hen daarbij te helpen. En dat komt dan weer de relatie met de leerling ten goede.
Ann Catteau, leerkracht anderstalige nieuwkomers, VBS Immaculata, Ieper.
“NAGV is voor onze school een antwoord en uitdaging in de zoektocht naar een betere houvast in het omgaan met sociale vaardigheden en gedrag op school. Wij zijn niet op zoek naar slogans, hypes of zweverige beschouwingen maar wel naar een realistisch en respectvol gedachtengoed voor leerlingen, ouders en leerkrachten.”
Gi Bal, directeur basisschool Tuimeling, Zemst.
"De focus van de leraar verschuift van moeilijk gedrag naar het investeren in een goede relatie met het kind. Dat geeft mij kracht als leraar."
juf Els, 3de leerjaar, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
“De eenvoudige tips en handelingen die Hilde ons gaf en aanleerde, werkten voor mij rustgevend en bemoedigend. Omgaan of een gesprek leiden met een ontsporende leerling, kan erg moeilijk zijn. Hilde toonde aan dat net kalmte, tijd en vooral stilte zeer krachtige middelen kunnen zijn in een escalerende situatie. Ik vond het ook mooi dat ze het belang van het hele schoolteam samen, zo duidelijk en overtuigend kon aangeven.”
Liesbet Eggermont, leerkracht eerste leerjaar, VBS De Graankorrel, Geluwe.
"De bestraffende aanpak wordt omgebogen naar een mildere aanpak ten voordele van het welbevinden van het kind en de veerkracht van de leraar."
Juf Els, 3de leerjaar, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.
"Wat bij mij meest is blijven hangen, is het vermijden van mee te gaan in de escalatie. Je hoeft je stem niet meer te verheffen."
Juf Marieke, VBS De Ranke Vichte – Ingooigem – Engelhoek.