Vormingsnetwerk Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet in onderwijs
  • Home
  • NAGV
    • NAGV op school
    • Meerwaarde voor scholen
    • De NAGV-mindset
  • Over ons
    • Trainers
    • Vormingsnetwerk
    • Wij werken samen met...
  • Ons aanbod
    • Hoe werken we?
    • Formules
    • Tarieven
    • Op inschrijving
    • Referenties
  • Meer weten?
    • Meer lezen
    • Artikels en hand-outs
    • Links
  • Contact

Trainers 

Hieronder kan je kennismaken met de trainers van het vormingsnetwerk NAGVopschool.
Je kan ons bereiken via het contactformulier. Wij nemen dan zo snel als mogelijk (en zeker binnen de week) contact op om je vraag te verkennen en te bekijken welke trainer ze verder opvolgt.

Foto
Hilde Leonard
woont in Scheldewindeke (Oost-Vlaanderen)

Het vormingsnetwerk is een initiatief van Hilde Leonard. Hilde studeerde pedagogische wetenschappen (KULeuven) en werkte 10 jaar met jongeren. Bij Refleks weerbaarheidscentrum  begeleidde ze trainingen rond agressie en weerbaarheid voor leerkrachten en in de welzijnssector. Sinds 2004 is Hilde full time zelfstandig nascholer (www.HildeLeonard.be). Zij versterkt leerkrachten en schoolteams in hun (gezags)relatie met leerlingen via vorming en teamcoaching. NAGV is haar belangrijkste werkinstrument, naast o.m. de preventiepiramide en het actieschema van Refleks. Zij schreef diverse artikels over NAGV en recent ook het voorwoord bij Nieuwe Autoriteit/Verbindend Gezag voor het onderwijs van Haim Omer.

"In NAGV vond ik een mindset en werkbare instrumenten die leerkrachten kunnen helpen om zich vanuit kracht te verbinden met leerlingen, collega's en ouders. Gedachten als "je hebt alleen controle over jezelf", "je kan er altijd op terugkomen" en "je moet het niet alleen kunnen" geven stuk voor stuk ruimte en energie om je ook in moeilijke situaties staande te houden. Dit gedachtegoed geeft mij als trainer enorm veel mogelijkheden om teams te helpen sterker worden. Daarom blijf ik dit verhaal enthousiast verspreiden."
​
Foto
Carla Stals
woont in Limburg, Nederland


“Ik gun elke opvoeder dat hij werkt vanuit kracht in plaats van (on)macht en dat van daaruit het kind al zijn talenten kan ontwikkelen: daar klopt mijn hart sneller van!”

Carla Stals werkt al ruim 30 jaar met kinderen, (pleeg)ouders, professionele opvoeders en leerkrachtenteams. Sinds 2012 heeft zij zich gespecialiseerd in Nieuwe Autoriteit & Geweldloos Verzet. Zij ondersteunt (pleeg)ouders, professionals, leerkrachten en schoolteams in het aanpakken en voorkomen van moeilijk gedrag bij jongeren. Het versterken van innerlijke kracht, herstel van relatie, gezag neerzetten vanuit een collectief, verzet als “strijd” in het belang van het kind, de illusie van controle loslaten, doen wat je zegt en zeggen wat je doet… zijn enkele thema’s in de trainingen en coaching van Carla. Carla werkt ook rondom trauma en veerkracht; meer informatie hierover kun je vinden op haar website www.0-100.eu. Carla maakt deel uit van het Nederlands netwerk van kartrekkers Nieuwe Autoriteit & Geweldloos Verzet en in België werkt zij samen met de trainers van het vormingsnetwerk NAGVopschool.

​
Foto
Kathleen Dewaele
woont in Vichte (West-Vlaanderen)
 
Kathleen is van opleiding leerkracht lager onderwijs. Ze heeft ruim 15 jaar voor de klas gestaan in heel uiteenlopende werkplekken, van kleine dorpsschooltjes met graadsklassen tot grote scholen met meerdere klassen per leerjaar. Sinds 2003 is ze werkzaam als full-time zorgcoördinator in VBS De Ranke en coördinerend zorgcoördinator binnen de schoolgemeenschap.
 
“Als school waren wij al een tijdje op zoek naar een manier van omgaan met kinderen die (bijzonder) moeilijk gedrag stellen. Aanvankelijk was het vaak iets van proberen, gissen en missen. Na het volgen van de masterclass ‘Nieuwe autoriteit’ probeerde ik enkele inzichten van dit gedachtegoed naar de leerkrachten over te brengen. Toen we bepaalde acties (samen met de ouders) probeerden, bleken de effecten positief. Uiteindelijke mocht het hele team systematisch kennismaken met het gedachtegoed. 

We merken dat leerkrachten hun focus verschuiven van de focus op het moeilijk gedrag naar investeren in de relatie met het kind, en tegelijk zich verzetten tegen het ongewenste gedrag zonder zichzelf te verliezen.
Ik zie het als een uitdaging om andere scholen ‘goesting’ te doen krijgen om kennis te maken met dit gedachtegoed.”
​
Foto
Debby Kessels
woont in Limburg, Nederland

​Debby werkt 12 jaar als jeugdhulpverlener, behandelaar en zorgcoördinator in de residentiële hulpverlening, waar ze werkt met kinderen en hun gezin. Ze begeleidt ook weerbaarheidstrainingen.
Sinds 4 jaar richt zij zich volledig op Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet. Ze biedt oudertrainingen aan en geeft daarnaast NAGV-trainingen aan professionals en leerkrachten. Zij ondersteunt leerkrachten en schoolteams in het aanpakken en voorkomen van moeilijk gedrag bij leerlingen.
Debby maakt deel uit van zowel het Nederlands als het Belgisch netwerk van kartrekkers Nieuwe Autoriteit en Onderwijs.

"Werkzaam op een behandelgroep kwam ik in aanraking met NAGV, dit heeft mij enorm geïnspireerd en gaf taal aan wat ik als vanzelfsprekend deed. Ik heb ervaren hoe het ons als team sterker maakte doordat NAGV begint bij ons als volwassene en ervan uitgaat dat als wij in onze kracht staan… we ook het kind of de groep optimaal kunnen ondersteunen.
Dit is wat ik ieder schoolteam gun, werken vanuit kracht! De steun voelen van elkaar en met passie voor de klas staan. Weten wat je kunt doen, ook als het ontzettend moeilijk gaat en veel energie kost. Inmiddels heb ik al veel ouders en (school)teams mogen ondersteunen. Ik weet dat NAGV werkt en daarom zie ik het als mijn missie om dit gedachtegoed zoveel als mogelijk te verspreiden.”
​
Foto
Freya Stevens
woont in Lochristi (Oost-Vlaanderen)

Freya is van opleiding bachelor in de orthopedagogie/ postgraduaat psychoanalytisch werken met kinderen en adolescenten. Ze is reeds 16 jaar tewerkgesteld als begeleidster binnen de bijzondere jeugdzorg. Sinds 2019 is ze gestart als freelancer in bijberoep. Dit met haar éénmanszaak genaamd “tala”.  Ze werkt als vormingswerker nieuwe autoriteit-geweldloos verzet en geweldloze communicatie. Ze fungeert als freelancer van het VCOK  (vormingsnetwerk voor opvoeding en kinderopvang) en  het vormingsnetwerk NAGV op school.  Ze begeleidt oudersessies en geeft vorming aan professionals en leerkrachten.
​
“De verandering die je zoekt begint bij jezelf”!  Wat een bevrijdend gevoel dat je alleen controle kan hebben over jezelf en niet over de andere(n).  Met jouw houding kan je wel invloed uitoefenen! Waar het trekken van grenzen en het investeren in een relatie hand in hand gaan.  De afgelopen jaren heb ik het genoegen gehad om op professioneel vlak kennis te maken met het gedachtegoed. We zochten als team naar een gemeenschappelijk platform om onze machteloosheid te verkleinen omtrent grensoverschrijdend gedrag.  De geleidelijke verandering is aanwezig en het geloof in deze benadering/mindset is krachtig. Sindsdien ben ik me verder gaan verdiepen en heb ik enige expertise kunnen uitbouwen.  De passie om als vormingswerker te fungeren en anderen te laten kennismaken met het gedachtegoed is sterk aanwezig. Het is een ondersteunend  denkkader dat een houvast kan bieden in de dagdagelijkse opvoeding/begeleiding. Vanuit het principe “Opvoeden doe je niet alleen, maar samen”! Graag nodig ik jullie uit om samen op pad te gaan... 
​
Foto
Sieska Baert
woont in Deurne (Antwerpen)


Sieska’s wortels liggen in het maatschappelijk werk. In de ruim 20 jaren volgend op haar studie bouwde zij ervaring op in het werken met jongeren, ouders en gezinnen, als leefgroepbegeleider, thuisbegeleider, time-outbegeleider. Gaandeweg kwamen daar ook leiding geven, supervisie en training/coaching bij. Sieska werkt nog steeds in een jeugdzorgvoorziening en daarnaast als freelance-trainer en -coach NAGV met gezinnen, oudergroepen, teams in de jeugdzorg, schoolteams,…
 

“Alleen met het hart kun je goed zien, het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.” (A.de Saint-Exupéry)

Nieuwe autoriteit betekent voor mij ‘werken vanuit het hart’, kwetsbaarheid als kracht en betrokkenheid als motor  tot verandering. Gedurende  lange tijd voelde het als een ‘state of mind’. Sinds kort voelt een  ‘state of being’ veel juister, een ‘state of being’ van waaruit je in eender welke context en omstandigheden in de storm kan blijven staan, een voortdurende dynamische zoektocht en creatieve oefenruimte om dit te vertalen naar de moeder, begeleider, leidinggevende, trainer,…die ik graag wil zijn. Van daaruit vind ik het heerlijk om een proces te mogen aangaan met anderen, om samen te verdiepen, te zoeken, te ontwikkelen en de rijkdom en bezieling van NAGV te blijven ontdekken.

 
Foto
Werner Vlijminck
woont in Dendermonde (Oost-Vlaanderen)


Werner studeerde af als bachelor in het justitieel maatschappelijk werk aan de
Arteveldehogeschool te Gent. Hij is sinds 1992 tewerkgesteld binnen het OOOC Luein te Lochristi, gevat binnen het agentschap ‘Opgroeien’. Hij werkt hier momenteel als kwaliteitscoördinator, waar hij voorheen contextbegeleider was.
Sinds 2018 heeft hij samen met zijn partner Karolien Van der Linden een vennootschap opgericht, Saffloer. Binnen deze vennootschap richt hij zich vooral naar ouders, opvoedingsfiguren, professionals, leerkrachten en organisaties waar hij thema’s als opgroeien, opvoeden en coaching opneemt. Het spreekt voor zich dat de mindset van nieuwe autoriteit en geweldloos verzet sterk aanwezig zijn!
Sinds 2019 volgt Werner ook een opleiding ‘oplossingsgerichte coach’ in het oplossingsgericht centrum. 
​
“De ervaring dat concepten als ‘autoriteit’ en ‘verbinding‘, te vinden in de pijlers ‘verzet’ en ‘relatie’ zo een mooie synergie vormen, blijft me nog dagelijks overtuigen van de kracht van nieuwe autoriteit. Ik zie veel ouders en leerkrachten zoeken naar een juiste plaats, een juist kader om krachtig te kunnen opvoeden, te kunnen lesgeven anno 2020. Wij bevinden ons op een kantelmoment in de maatschappij waar nood is aan de mindset van nieuwe autoriteit, als deel van het antwoord op de ervaren onmacht. Ik wil graag mijn schouders zetten om dit gedachtegoed mee uit te dragen en mee vorm te geven. Wat ik ook interessant vind, is de voortdurende evolutie die het gedachtegoed ondergaat, de wetenschappelijke inslag, om zo actueel te blijven in een steeds veranderende maatschappij. Ik ben overtuigd! En jij?”   
We kozen het anker als symbool voor
hoop én standvastigheid.

© 2020 NAGVopschool. Overname van teksten enkel toegestaan met bronvermelding. 
Home  |  Aanbod  |  Over ons  |  Contact
Foto