De NAGV-mindset
Werken vanuit NAGV is anders kijken, anders denken, anders voelen en anders handelen…
… van ‘jij moet veranderen’ naar ‘ik verzet me’
… van ‘hoe krijg ik leerlingen tot gewenst gedrag?’ naar ‘hoe vergroten wij onze gezamenlijke invloed?’
… van ‘onze verantwoordelijkheid stopt aan de schoolpoort’ naar ‘wij zijn samen verantwoordelijk voor het welbevinden van al onze leerlingen, op school, aan het station, op het voetbalpleintje, online,…’
… van ‘de leerlingen moeten doen wat ik zeg’ naar ‘ik doe wat ik moet doen’
… van ‘controle over leerlingen’ naar ‘zelfcontrole’
… van regels naar aanwezigheid en waakzame zorg
… van praten naar doen
… van ‘er moet altijd een stok achter de deur zijn’ naar ‘ik kan er altijd op terugkomen’
… van voorschrijven naar oplossingsverzoek
… van ‘als ik niets zeg ben ik zwak’ naar ‘de kracht van stilte’
… van straf naar herstel
… van beloning naar onvoorwaardelijk relatiegebaar
… van ‘ik ben de baas in mijn klas’ naar ‘lesgeven met de deur open’
… van ‘ik moet het alleen kunnen’ naar ‘we doen het samen’
… van ‘op de speelplaats zorgt elke leerkracht dat de eigen rij zich goed gedraagt’ naar ‘we zijn samen verantwoordelijk voor een goede overgang van speeltijd naar klas’
… van ‘ik ben zwak als ik het niet alleen kan’ naar ‘hulp vragen maakt me sterker’
… van ‘het onvoorwaardelijke recht op privacy’ naar ‘de verantwoordelijkheid van de volwassene om zoveel informatie te delen als hij nodig acht’
… van ‘ouders zien als de oorzaak van het slecht functioneren van een leerling’ naar ‘ouders als partner en mede-gezagsfiguur’
… van time-out naar sit-in
… van ‘voor leerlingen die zich blijven misdragen doe ik geen moeite meer’ naar ‘voor sommige leerlingen zullen we meer energie nodig hebben om vol te houden, en we laten niet los’
… van winnen naar volhouden
… van ‘het doel is dat leerlingen naar ons luisteren’ naar ‘het doel is dat wij ons krachtiger voelen’
(geïnspireerd op de presentatie van Eliane Wiebenga en Hans Bom in het Lorentzhuis, Haarlem, april 2017.)
… van ‘jij moet veranderen’ naar ‘ik verzet me’
… van ‘hoe krijg ik leerlingen tot gewenst gedrag?’ naar ‘hoe vergroten wij onze gezamenlijke invloed?’
… van ‘onze verantwoordelijkheid stopt aan de schoolpoort’ naar ‘wij zijn samen verantwoordelijk voor het welbevinden van al onze leerlingen, op school, aan het station, op het voetbalpleintje, online,…’
… van ‘de leerlingen moeten doen wat ik zeg’ naar ‘ik doe wat ik moet doen’
… van ‘controle over leerlingen’ naar ‘zelfcontrole’
… van regels naar aanwezigheid en waakzame zorg
… van praten naar doen
… van ‘er moet altijd een stok achter de deur zijn’ naar ‘ik kan er altijd op terugkomen’
… van voorschrijven naar oplossingsverzoek
… van ‘als ik niets zeg ben ik zwak’ naar ‘de kracht van stilte’
… van straf naar herstel
… van beloning naar onvoorwaardelijk relatiegebaar
… van ‘ik ben de baas in mijn klas’ naar ‘lesgeven met de deur open’
… van ‘ik moet het alleen kunnen’ naar ‘we doen het samen’
… van ‘op de speelplaats zorgt elke leerkracht dat de eigen rij zich goed gedraagt’ naar ‘we zijn samen verantwoordelijk voor een goede overgang van speeltijd naar klas’
… van ‘ik ben zwak als ik het niet alleen kan’ naar ‘hulp vragen maakt me sterker’
… van ‘het onvoorwaardelijke recht op privacy’ naar ‘de verantwoordelijkheid van de volwassene om zoveel informatie te delen als hij nodig acht’
… van ‘ouders zien als de oorzaak van het slecht functioneren van een leerling’ naar ‘ouders als partner en mede-gezagsfiguur’
… van time-out naar sit-in
… van ‘voor leerlingen die zich blijven misdragen doe ik geen moeite meer’ naar ‘voor sommige leerlingen zullen we meer energie nodig hebben om vol te houden, en we laten niet los’
… van winnen naar volhouden
… van ‘het doel is dat leerlingen naar ons luisteren’ naar ‘het doel is dat wij ons krachtiger voelen’
(geïnspireerd op de presentatie van Eliane Wiebenga en Hans Bom in het Lorentzhuis, Haarlem, april 2017.)