Hoe werken we?
Interesse om NAGV op jouw school te introduceren? We helpen je graag verder!
NAGV introduceren betekent ernaar streven dat het team zich sterker voelt in interactie met (onacceptabel gedrag van) leerlingen.
De belangrijkste criteria voor een geslaagd traject zijn:
- leerkrachten (en andere autoriteitsfiguren) voelen zich samen sterker als gezagsfiguren
- NAGV biedt hen tools om dat te doen vanuit de waarden die zij belangrijk vinden, op een voor alle betrokkenen (leerlingen, ouders, maatschappij) legitieme manier
- met het perspectief op gedragsverandering bij leerlingen, in het besef dat een volgehouden inspanning nodig zal zijn.
NAGV introduceren betekent ernaar streven dat het team zich sterker voelt in interactie met (onacceptabel gedrag van) leerlingen.
De belangrijkste criteria voor een geslaagd traject zijn:
- leerkrachten (en andere autoriteitsfiguren) voelen zich samen sterker als gezagsfiguren
- NAGV biedt hen tools om dat te doen vanuit de waarden die zij belangrijk vinden, op een voor alle betrokkenen (leerlingen, ouders, maatschappij) legitieme manier
- met het perspectief op gedragsverandering bij leerlingen, in het besef dat een volgehouden inspanning nodig zal zijn.
Wij introduceren NAGV door:
- verder te bouwen op wat al aanwezig is - het aanreiken van een aantal handvatten die merkbaar positief verschil opleveren - het aanbieden van de bouwstenen van geweldloos verzet als een krachtig alternatief bij handelingsverlegenheid. De focus ligt op NAGV, zoals ontwikkeld door Haim Omer en team, en hoe dit ideeëngoed een meerwaarde kan bieden voor scholen en leerkrachten. Daarbij maken we verbinding met in Vlaanderen veel gebruikte programma’s en kaders. |
Meerjarentraject en cultuuromslag
Iets nieuws introduceren, vraagt altijd een zekere investering. De keuze voor NAGV betekent het streven naar een andere mindset bij het schoolteam en het realiseren van een cultuuromslag. Een aantal vanzelfsprekendheden worden in vraag gesteld. Door dit expliciet te benoemen en aan leerkrachten te vragen om hierin een keuze te maken, krijgen ze de kans om hun verantwoordelijkheid als gezagsfiguur op een bewustere manier vorm te geven. De vraag daarbij is niet: “Hoe moeten we het doen?”, maar “Hoe willen we het doen?” en “Waarvoor kiezen we?”. Dit kan niet anders zijn dan een meerjarentraject, waarbij in (kleine) stappen toegewerkt wordt naar het einddoel: een door NAGV geïnspireerd beleid, waarbij welbevinden en veiligheid voor alle betrokkenen voorop staan. |
“Het is een investering die je dubbel en dik terugverdient.”
(deelnemer aan de tweedaagse opleiding "Samen sterker in gezag", CNO, Wilrijk)
(deelnemer aan de tweedaagse opleiding "Samen sterker in gezag", CNO, Wilrijk)
Implementeren van NAGV: verschillende sporen haken in elkaar
Het schoolteam is de motor voor verandering. NAGV zal z’n kracht maar tonen als het kan groeien in een samen gedragen proces. Wij bevelen aan:
Ouders en hun context (grootouders, familie, buren,…)
Netwerkvorming met ouders is één van de basisideeën van NAGV. Sommige scholen kiezen ervoor om vanaf de start ouders te betrekken in de kartrekkersgroep. Andere scholen kiezen ervoor om eerst met het team aan de slag te gaan, en betrekken ouders pas als ze zich wat sterker voelen.
In de loop van dit proces worden ouders vaak ‘al doende’ meegenomen in het NAGV-verhaal, bv. op een klassikale kennismaking aan het begin van het schooljaar of op het moment dat er (ernstige) problemen zijn met het functioneren van hun kind op school.
Wij denken dat het goed is om ouders expliciet te vertellen over de keuzes die jullie maken en hen de kans te geven hierover mee na te denken. Wij denken graag met jullie na hoe jullie de samenwerking met ouders best aanpakken en kunnen ook een info-moment op school voor ouders verzorgen.
Andere partners
Te denken valt aan CLB, buitenschoolse opvang, busbegeleiding, jeugdbeweging, politie, buurtwerking, hulpverlening,…Hoe meer de school NAGV introduceert in verbinding met al deze partners, hoe meer de uitdrukking “It takes a village to raise a child” werkelijkheid wordt. Wij bespreken graag met u hoe deze partners in het schoolproces meegenomen kunnen worden.
Het schoolteam is de motor voor verandering. NAGV zal z’n kracht maar tonen als het kan groeien in een samen gedragen proces. Wij bevelen aan:
- het voltallige team op een studiedag (min. 3 uur, max. 6 uur) te laten kennismaken met het gedachtegoed,
- van de introductie van NAGV een expliciete keuze te maken, bij voorkeur door het hele team, eventueel aangestuurd vanuit het beleid,
- een groep kartrekkers (kernteam) te installeren, die belast worden met de taak om de introductie van NAGV op school aan te sturen. Zij verdiepen zich grondig in het gedachtegoed en het instrumentarium, zodat ze van daaruit hun collega’s kunnen ondersteunen (bv. op een klassenraad bij de bespreking van een leerling waarrond veel onmacht heerst.)
- alle teamleden de kans te geven een basisopleiding te volgen om hun eigen competentiegevoel te versterken.
Ouders en hun context (grootouders, familie, buren,…)
Netwerkvorming met ouders is één van de basisideeën van NAGV. Sommige scholen kiezen ervoor om vanaf de start ouders te betrekken in de kartrekkersgroep. Andere scholen kiezen ervoor om eerst met het team aan de slag te gaan, en betrekken ouders pas als ze zich wat sterker voelen.
In de loop van dit proces worden ouders vaak ‘al doende’ meegenomen in het NAGV-verhaal, bv. op een klassikale kennismaking aan het begin van het schooljaar of op het moment dat er (ernstige) problemen zijn met het functioneren van hun kind op school.
Wij denken dat het goed is om ouders expliciet te vertellen over de keuzes die jullie maken en hen de kans te geven hierover mee na te denken. Wij denken graag met jullie na hoe jullie de samenwerking met ouders best aanpakken en kunnen ook een info-moment op school voor ouders verzorgen.
Andere partners
Te denken valt aan CLB, buitenschoolse opvang, busbegeleiding, jeugdbeweging, politie, buurtwerking, hulpverlening,…Hoe meer de school NAGV introduceert in verbinding met al deze partners, hoe meer de uitdrukking “It takes a village to raise a child” werkelijkheid wordt. Wij bespreken graag met u hoe deze partners in het schoolproces meegenomen kunnen worden.