Vormingsnetwerk Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet in onderwijs
  • Home
  • NAGV
    • NAGV op school
    • Meerwaarde voor scholen
    • De NAGV-mindset
  • Over ons
    • Trainers
    • Wij werken nauw samen met
    • Vormingsnetwerk
  • Ons aanbod
    • Hoe werken we?
    • Formules
    • Tarieven
    • Op inschrijving
    • Referenties
  • Meer weten?
    • Meer lezen
    • Artikels en hand-outs
    • Links
  • Contact

Meer lezen

Foto
Nieuwsgierig hoe NAGV in het onderwijs eruit kan zien?

​Haim Omer schreef, samen met collega's uit Israël, een boek dat volledig gewijd is aan de implementatie van Nieuwe Autoriteit in het onderwijs. "Nieuwe Autoriteit / Verbindend Gezag voor het onderwijs" is uit bij Pelckmans Pro.

​Wij schreven vanuit ons Vormingsnetwerk enkele artikels, die de concrete vertaling van het gedachtegoed naar scholen maken. Je vindt enkele teksten op onze artikelpagina.


Op de website van Klasse vind je een getuigenis van een kleuterjuf over wat werken vanuit Nieuwe Autoriteit voor haar betekent. In dit filmpje toont hoe ze met haar 4-jarigen werkt met een herstelmuur.

Eliane Wiebenga en Eefke Faassen, twee van onze Nederlandse collega's, schreven een heel concreet artikel, over Verbindend Gezag, toegepast op de lagere school.

Haim Omer in het Nederlands


​Omer, Haim en Wiebenga, Eliane (2015, oorspr. 2007). Geweldloos verzet in gezinnen. Een nieuwe benadering van gewelddadig en zelfdestructief gedrag van kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Omer, Haim (2011). Nieuwe Autoriteit. Samen werken aan een krachtige opvoedingsstijl thuis, op school en in de samenleving. Amsterdam: Hogrefe & Molemann.


Omer, Haim ( 2015). Waakzame Zorg. Hoe je als ouders je kind houvast kunt bieden als dat nodig is. Amsterdam: Hogrefe.

Omer, Haim & Philip Streit (2018), Nieuwe autoriteit voor ouders. Amsterdam: Hogrefe.


​Lebowitz, Eli & Haim Omer (2018), De behandeling van angst bij kinderen en jongeren op basis van CBT en Geweldoos Verzet, Amsterdam: SWP.

Foto

Foto
Foto

Foto
Onderzoek
Verschillende onderzoeken konden positieve effecten van Geweldloos Verzet aantonen bij o.a. de ondersteuning van (pleeg)ouders van kinderen en jongeren met gedragsproblemen en in het beheersen van agressie  in een residentiële setting. Recent komt daar ook onderzoek bij naar internaliserende problematieken (angst, suicidedreiging). Heel wat onderzoeksrapporten zijn samengebracht op http://nvrpsy.com/nvr-resources/nvr-general/.
Eén onderzoek focust specifiek op de effecten van Geweldloos Verzet in het onderwijs. Op één schooljaar tijd konden in een Israëlische school volgende effecten opgetekend worden:
- een significante daling van de hoeveelheid verbale agressie en fysieke geweld tegenover leerkrachten én leerlingen
- het vertrouwen van leerlingen in hun leerkrachten en de directie om effectief om te gaan met geweld steeg aanzienlijk
- burn-out bij leerkrachten was  gedaald.

Je kan de precieze data nalezen in volgend artikel: Omer, Haim & Irbauch, Rita (2008). Schulgewalt und gewaltloser Widerstand. In: Voss (Hrsg.), Autorität und Gewaltprävention. Heidelberg, Carl-Auer, p. 119-140.

Foto
Enkele beknopte introducties in het gedachtegoed
Bom, Hans & Wiebenga, Eliane, Verbindend gezag. Naar een nieuwe vorm van autoriteit gebaseerd op principes van geweldloos verzet. Tijdschrift voor psychotherapie, 2017.
Omer, H., & von Schlippe, A. (2010). Kracht in plaats van macht. ‘Nieuw gezag’ als kader voor hechting. Gezinstherapie Wereldwijd, 21(1), 47-62. 
Rodenburg, L., Breugem, H., & de Tempe, J. (2010). Ik laat je niet los. Een gestructureerde methodiek voor ‘nieuwe autoriteit’ van Haim Omer. Systeemtherapie, 22/3, 148-164.
Van Holen, F., & Vanderfaeillie, J. (2010). Geweldloos verzet. Kiezen voor een waakzame en warme opvoeding. Alert,4, 70-77.
Van Holen, F. (2012). Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit. En vernieuwende benadering voor de behandeling van probleemgedrag. Psyche, 24 (1), 8-10.

Van Nus, Wil, Smeed het ijzer als het koud is. Geweldloos Verzet op school. Pica, 2015.
Nieuwe Autoriteit.
Themanummer Systeemtheoretisch bulletin, 2013, jg. 31, nr. 1. (www.interactie-academie.be)
Een uitgebreide literatuurlijst, samengesteld door Frank Van Holen, vind je op www.bigv.be/literatuur.
We kozen het anker als symbool voor
hoop én standvastigheid.

© 2019 NAGVopschool. Overname van teksten enkel toegestaan met bronvermelding. 
Home  |  Aanbod  |  Over ons  |  Contact
Foto