Formules
Teamgerichte ondersteuning, aangevuld met open aanbod
Wij leggen de nadruk op implementatie van NAGV binnen de schoolcontext en zoeken altijd aansluiting bij de beginsituatie, noden, doelen en mogelijkheden van een school. Onze ondersteuning is daarom altijd maatwerk.
Hieronder krijg je zicht op mogelijke ingrediënten. Hoe ze samenhangen lees je onder het kopje Hoe werken we? Vind je niet wat je zoekt? Neem gerust contact op om je voorstel te bespreken!
Het open aanbod, waarop geïnteresseerden individueel kunnen inschrijven, is daarbij aanvullend:
Wij leggen de nadruk op implementatie van NAGV binnen de schoolcontext en zoeken altijd aansluiting bij de beginsituatie, noden, doelen en mogelijkheden van een school. Onze ondersteuning is daarom altijd maatwerk.
Hieronder krijg je zicht op mogelijke ingrediënten. Hoe ze samenhangen lees je onder het kopje Hoe werken we? Vind je niet wat je zoekt? Neem gerust contact op om je voorstel te bespreken!
Het open aanbod, waarop geïnteresseerden individueel kunnen inschrijven, is daarbij aanvullend:
- om mensen de kans te geven kennis te maken met het gedachtegoed en te beoordelen of NAGV iets voor de eigen school is;
- om teamleden een basisopleiding aan te bieden, zonder veel leerkrachten tegelijk klasvrij te moeten maken, of zonder te vaak sessies te moeten organiseren buiten de lestijden;
- om (kandidaat-)kartrekkers de kans te geven zich grondig te verdiepen in het gedachtegoed.
Introductieworkshop of –lezing
Doelgroep: alle teamleden (leerkrachten, directie, secretariaatsmedewerkers, opvangpersoneel, poetshulp,…). De mogelijkheid bestaat om hierop ook ouders (familie, buren,…) uit te nodigen.
Aantal deelnemers: onbeperkt. Met een groep van max. 25 personen is er meer ruimte voor interactie.
Duur: min. 3 uur, max. 6 uur.
Doelstelling: kennismaken met NAGV, toegepast op onderwijs, zodat deelnemers (het team) kunnen beslissen of ze hiermee verder willen.
Werkwijze: presentatie met filmfragmenten en korte reflectie-oefeningen. Indien 6 uur, is er meer tijd voor interactie, korte oefeningen en eigen praktijkvoorbeelden.
Afstemmingsgesprek
Voor een standaard-introductie of lezing volstaat een korte telefonische afstemming. Die is inbegrepen in de prijs. Overwegen jullie een implementatietraject of wensen jullie een lezing of workshop op maat, dan organiseren we best vooraf een (betalend) afstemmingsgesprek (op school of online). Eén van de trainers zit dan samen met directie, één of twee mensen uit het middenkader en enkele representatieve leerkrachten. Jullie schetsen de beginsituatie en de noden van het team, samen bekijken we hoe onze expertise hierbij kan aansluiten. Een afstemmingsgesprek duurt max. 2 uur en kost 220 Euro als het online georganiseerd wordt, 270 Euro + verplaatsingskosten als het op school plaatsvindt. |
Basisopleiding
Doelgroep: alle teamleden. Dit kunnen personeelsleden uit dezelfde school zijn, maar ook schooloverstijgende groepen zijn mogelijk (bv. via de schoolgemeenschap). Een basisopleiding kan ev. apart georganiseerd worden voor specifieke doelgroepen, vb. opvangpersoneel.
Aantal deelnemers: ideaal 15 à 20 (het absolute maximum is 25).
Duur: min. 2 sessies van 3 uur (of 6 uur op één dag). Wij gaan ervan uit dat een basisopleiding van 4 sessies (12 uur) nodig is om het gedachtegoed te kunnen toepassen.
Doelstelling: deelnemers verwerven kennis, houding en vaardigheden om in hun eigen praktijk te kunnen handelen vanuit NAGV.
Werkwijze: afwisseling van korte theoretische inleidingen, filmpjes, oefeningen, casusbespreking en rollenspellen met ruimte voor vragen en eigen voorbeelden. Het tempo wordt aangepast aan de groep. Via tussentijdse opdrachten worden deelnemers gestimuleerd om effectief aan de slag te gaan met het geleerde.
Extra: onder de titel “Samen sterker in gezag!” bieden wij op verschillende locaties in Vlaanderen in open aanbod een tweedaagse basisopleiding aan.
Kartrekkersopleiding
Doelgroep: een vaste groep mensen die op school het mandaat hebben (en de nodige tijd en middelen krijgen) om NAGV te implementeren. De groep bestaat uit een mix van leden van het (midden)kader en leerkrachten.
Aantal deelnemers: max. 16 personen.
Duur: in onderling overleg. Een kartrekkersopleiding start na min. 2 dagen basisopleiding en wordt op maat uitgewerkt. De ervaring leert dat 3 volledige dagen opleiding (bovenop de basisopleiding) zinvol is om de kartrekkersrol op te kunnen nemen.
Doelstellingen: kartrekkers verwerven de nodige expertise om de implementatie van NAGV binnen hun school aan te sturen en dit op 2 sporen: inhoudelijke uitdieping van het gedachtegoed en collega's en andere gezagsfiguren meenemen in NAGV.
Werkwijze: een kartrekkersopleiding bestaat uit een mix van inhoudelijke input, training, casusbespreking, coaching, beleidsondersteuning enz. Het programma wordt uitgewerkt volgens de noden van de school. Wij reiken een aantal werkvormen aan die kartrekkers nadien zelf met hun team kunnen toepassen en verwachten dat ze daar tussen 2 lesdagen door actief mee aan de slag gaan. Van kartrekkers wordt verwacht dat ze zich tussendoor verder verdiepen in het gedachtegoed, daartoe voorzien we leesopdrachten.
Extra: onder de titel "Als team van onmacht naar kracht" bieden wij in open aanbod een vierdaagse kartrekkersopleiding aan.
Begeleide intervisie en casusbespreking
Doelgroep: iedereen die min. 2 dagen NAGV-opleiding volgde en effectief aan de slag is met NAGV op school.
Aantal deelnemers: min. 4, max. 10 personen.
Duur: we organiseren deze intervisie in blokken van 3 uur.
Doelstelling: via reflectie op de eigen praktijk het eigen NAGV-handelen verder verfijnen, opnieuw perspectief zien in een situatie waarin de onmacht overheerst.
Werkwijze: deelnemers brengen eigen casussen en vragen mee, waarover we samen met een NAGV-bril reflecteren.
Werkgroepoverleg
Doelgroep: een door de school samengestelde groep personeelsleden die het implementatieproces van NAGV aanstuurt. Dit is bij voorkeur een representatieve vertegenwoordiging van het team.
Werkwijze:
NAGV implementeren is een beleidskeuze van de school. Een schoolinterne werkgroep vormt het hart van het traject. Hij komt regelmatig samen gedurende het ganse traject (soms onder onze begeleiding, soms zonder ons) om het traject vorm te geven op een manier die aansluit bij de noden en mogelijkheden van de school. De werkgroep bewaakt het proces en stuurt bij als dat nodig is. Hij is ook de brug tussen trainer en het voltallige team.
Doelstellingen:
Wij ondersteunen in dit overleg door mee te kijken als "buitenstaander" met een NAGV-bril, om op die manier tot een kwalitatief sterker proces te komen.
Coaching voor leidinggevenden
Directieleden zijn vaak zoekende naar hoe ze NAGV vorm kunnen geven vanuit hun functie. Het is niet altijd mogelijk of passend om de vragen die ze daarrond hebben te delen met het team. Daarom bieden we hen de mogelijkheid om apart met ons aan de slag te gaan. Dit kan zowel individueel als met een klein groepje (vb. de leden van een directieteam, een duosessie van een directeur met de zorgcoördinator).
Nieuw! In het voorjaar van 2025 vindt voor de eerste keer een tweedaagse opleiding Nieuwe Autoriteit / Verbindend Gezag voor leidinggevenden plaats!
Online consultatie
In het kader van een lopende opleiding of traject, bieden we de mogelijkheid aan van korte online ondersteuning (max. 1 uur).
Het gaat om kort overleg, 1 op 1 of met een klein groepje, rond een actuele vraag of concrete casus.
We leggen kort vooraf via mail een moment vast en de trainer bezorgt je een link via Zoom. We voorzien geen verdere voorbereiding. Jij schetst je vraag, de trainer denkt met jou mee vanuit zijn/haar expertise in NAGV.
Vormingsmoment voor ouders
Doelgroep: ouders (ev. aangevuld met grootouders, familieleden, buren,…) van leerlingen van de school.
Aantal deelnemers: onbeperkt.
Duur: 2 uur.
Doelstellingen: kennismaking met NAGV zoals het in de thuiscontext gehanteerd kan worden, zoals de school ermee werkt én het stimuleren van onderlinge samenwerking tussen school en thuis.
Werkwijze: Mogelijke ingrediënten (in onderling overleg kiezen we de formule die best past bij jullie doelgroep):
- lezing (ongeveer 1 uur) a.d.h.v. powerpoint met filmmateriaal
- voorstelling van de schoolwerking rond NAGV (door iemand van de school)
- mogelijkheid tot reflectie in kleine groepjes a.d.h.v. een korte opdracht
- panelgesprek: trainer (en indien mogelijk enkele verantwoordelijken van de school) beantwoorden vragen van de aanwezige ouders.
We bekijken graag hoe we samen kunnen werken.
Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier.