Formules
Iedere school implementeert NAGV op een andere manier. Onze ondersteuning is daarom altijd maatwerk. Interesse om NAGV op jouw school te implementeren? Hieronder krijg je zicht op mogelijke ingrediënten. Hoe ze samenhangen lees je onder het kopje Hoe werken we? Wil je een idee krijgen van het kostenplaatje, dan kan je hier terecht.
Teamgerichte ondersteuning, aangevuld met open aanbod
Wij leggen de nadruk op de implementatie van NAGV binnen het schoolteam. Hoe het implementatieproces verloopt, hangt dus af van de beginsituatie en de noden van een school. Centraal staan de interventies die we doen op school. Ons open aanbod, waarop geïnteresseerden individueel kunnen inschrijven, is daarbij aanvullend:
Wij leggen de nadruk op de implementatie van NAGV binnen het schoolteam. Hoe het implementatieproces verloopt, hangt dus af van de beginsituatie en de noden van een school. Centraal staan de interventies die we doen op school. Ons open aanbod, waarop geïnteresseerden individueel kunnen inschrijven, is daarbij aanvullend:
- om mensen de kans te geven kennis te maken met het gedachtegoed en te beoordelen of NAGV iets voor de eigen school is;
- om teamleden een basisopleiding aan te bieden, zonder veel leerkrachten tegelijk klasvrij te moeten maken, of zonder te vaak sessies te moeten organiseren buiten de lestijden;
- om (kandidaat-)kartrekkers de kans te geven zich grondig te verdiepen in het gedachtegoed.
Afstemmingsgesprek
Voor een standaard-introductie of lezing volstaat een korte telefonische afstemming. Die is inbegrepen in de prijs. Overweegt u een implementatietraject of wenst u een lezing of workshop, die nauw aansluit op jullie noden, dan organiseren we best vooraf een (betalend) afstemmingsgesprek (op school of online). Eén van de trainers zit daarvoor samen met directie, één of twee mensen uit het middenkader en enkele representatieve leerkrachten. Jullie schetsen de beginsituatie en de noden van het team, samen bekijken we hoe onze expertise hierbij kan aansluiten. Het resultaat is een trajectplan op maat van jullie noden en doelen. Op deze manier wordt de implementatie en borging van het gedachtegoed meteen vanaf de start van onze samenwerking meegenomen. Een afstemmingsgesprek duurt max. 2 uur en kost 200 Euro als het online georganiseerd wordt, 250 Euro + verplaatsingskosten als het op school plaatsvindt. |
|
Introductieworkshop of –lezing
Doelgroep: alle teamleden (leerkrachten, secretariaatsmedewerkers, opvang, poetshulp,…). De mogelijkheid bestaat om hierop ook ouders (familie, buren,…) uit te nodigen.
Aantal deelnemers: onbeperkt. Met een groep van max. 25 personen is er meer ruimte voor interactie.
Duur: min. 3 uur, max. 6 uur.
Doelstelling: kennismaken met NAGV, toegepast op onderwijs, zodat deelnemers kunnen beslissen of ze hiermee verder willen.
Werkwijze: presentatie met filmfragmenten en korte reflectie-oefeningen. Indien 6 uur, is er meer tijd voor interactie, korte oefeningen en eigen praktijkvoorbeelden.
Extra: af en toe begeleiden we ook een introductielezing of -workshop in open aanbod. Klik hier voor wat momenteel gepland is.
Basisopleiding
Doelgroep: alle teamleden (ev. ook ouders). Dit kunnen personeelsleden uit dezelfde school zijn, maar ook schooloverstijgende groepen zijn mogelijk (bv. via de schoolgemeenschap). Een basisopleiding kan ev. apart georganiseerd worden voor specifieke doelgroepen, vb. opvangpersoneel.
Aantal deelnemers: ideaal tot 20 (max. 25).
Duur: min. 2 sessies van 3 uur (of 6 uur op één dag). Wij gaan ervan uit dat een basisopleiding van 4 sessies nodig is om het gedachtegoed te kunnen toepassen.
Doelstelling: deelnemers verwerven kennis, houding en vaardigheden om in hun eigen praktijk te kunnen handelen vanuit NAGV.
Werkwijze: afwisseling van korte theoretische inleidingen, filmpjes, oefeningen, casusbespreking en rollenspellen met ruimte voor vragen en eigen voorbeelden. Het tempo wordt aangepast aan de groep. Via tussentijdse opdrachten worden deelnemers gestimuleerd om effectief aan de slag te gaan met het geleerde.
Extra: onder de titel “Samen sterker in gezag!” bieden wij op verschillende locaties in Vlaanderen in open aanbod een tweedaagse basisopleiding aan.
Kartrekkersopleiding
Doelgroep: een vaste groep mensen die op school het mandaat hebben (en de nodige tijd en middelen krijgen) om NAGV te implementeren. De groep bestaat bij voorkeur uit mensen met verschillende functies (zowel (midden)kader als basismedewerkers).
Aantal deelnemers: max. 16 personen.
Duur: in onderling overleg. Een kartrekkersopleiding start na min. 2 dagen basisopleiding en wordt op maat uitgewerkt. De ervaring leert dat 3 volledige dagen opleiding (bovenop de basisopleiding) zinvol is om de kartrekkersrol op te kunnen nemen.
Doelstellingen: kartrekkers verwerven de nodige expertise om hun rol te kunnen vervullen. We volgen twee sporen: verder uitdiepen van het werken met NAGV, coachen vanuit NAGV.
Werkwijze: de school blijft steeds eigenaar en ontwerper van het implementatieproces. Onze begeleiding is hierbij aanvullend. Ze kan bestaan uit inhoudelijke input, training, casusbespreking, coaching, beleidsondersteuning enz. Van kartrekkers wordt verwacht dat ze zich tussendoor verder verdiepen in het gedachtegoed.
Extra: onder de titel "Als team van onmacht naar kracht" bieden wij in open aanbod een vierdaagse kartrekkersopleiding aan.
Supervisie
Doelgroep: iedereen die min. 2 dagen training volgde en effectief aan de slag is met NAGV op school. Dit kunnen leden van een team zijn, maar supervisie kan ook schooloverstijgend georganiseerd worden.
Aantal deelnemers: min. 4, max. 10 personen.
Duur: min. 3 sessies van 3 uur, met telkens een tweetal maanden tussen.
Doelstelling: via reflectie op de eigen praktijk door de bril van NAGV het eigen NAGV-handelen verder verfijnen.
Werkwijze: deelnemers brengen eigen casussen en vragen mee, die onder begeleiding van een trainer uitgediept worden binnen het NAGV-kader.
Werkgroepoverleg
Doelgroep: een door de school samengestelde groep personeelsleden die het implementatieproces van NAGV aanstuurt. Dit is bij voorkeur een representatieve vertegenwoordiging van het team.
Werkwijze:
NAGV implementeren is een beleidskeuze van de school. Een schoolinterne werkgroep vormt het hart van het traject. Hij komt regelmatig samen gedurende het ganse traject (soms onder onze begeleiding, soms zonder ons) om het traject vorm te geven op een manier die aansluit bij de noden en mogelijkheden van de school. De werkgroep bewaakt het proces en stuurt bij als dat nodig is. Hij is ook de brug tussen trainer en het voltallige team.
Doelstellingen:
Wij ondersteunen in dit overleg door mee te kijken als "buitenstaander" met een NAGV-bril, om op die manier tot een kwalitatief sterker proces te komen.
Online consultatie
In het kader van een lopende opleiding of traject, bieden we de mogelijkheid aan van korte online ondersteuning (max. 1 uur).
Het gaat om kort overleg, 1 op 1 of met een klein groepje, rond een actuele vraag of concrete casus.
We leggen kort vooraf via mail een moment vast en de trainer bezorgt je een link via Zoom. We voorzien geen verdere voorbereiding. Jij schetst je vraag, de trainer denkt met jou mee vanuit zijn/haar expertise in NAGV.
Vormingsmoment voor ouders
Doelgroep: ouders (ev. aangevuld met grootouders, familieleden, buren,…) van leerlingen van de school.
Aantal deelnemers: onbeperkt.
Duur: 2 uur.
Doelstellingen: kennismaking met NAGV zoals het in de thuiscontext gehanteerd kan worden, zoals de school ermee werkt én het stimuleren van onderlinge samenwerking tussen school en thuis.
Werkwijze: een ouderavond zou er als volgt kunnen uitzien:
- verwelkoming door iemand van de organisatie (oudervereniging of school)
- lezing (ongeveer 1 uur) a.d.h.v. powerpoint met filmmateriaal
- voorstelling van de schoolwerking rond NAGV (door iemand van de school)
- mogelijkheid tot reflectie in kleine groepjes a.d.h.v. een korte opdracht
- panelgesprek: trainer (en indien mogelijk enkele verantwoordelijken van de school) beantwoorden vragen van de aanwezige ouders.
We bekijken graag hoe we samen kunnen werken.
Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier.
Doelgroep: alle teamleden (leerkrachten, secretariaatsmedewerkers, opvang, poetshulp,…). De mogelijkheid bestaat om hierop ook ouders (familie, buren,…) uit te nodigen.
Aantal deelnemers: onbeperkt. Met een groep van max. 25 personen is er meer ruimte voor interactie.
Duur: min. 3 uur, max. 6 uur.
Doelstelling: kennismaken met NAGV, toegepast op onderwijs, zodat deelnemers kunnen beslissen of ze hiermee verder willen.
Werkwijze: presentatie met filmfragmenten en korte reflectie-oefeningen. Indien 6 uur, is er meer tijd voor interactie, korte oefeningen en eigen praktijkvoorbeelden.
Extra: af en toe begeleiden we ook een introductielezing of -workshop in open aanbod. Klik hier voor wat momenteel gepland is.
Basisopleiding
Doelgroep: alle teamleden (ev. ook ouders). Dit kunnen personeelsleden uit dezelfde school zijn, maar ook schooloverstijgende groepen zijn mogelijk (bv. via de schoolgemeenschap). Een basisopleiding kan ev. apart georganiseerd worden voor specifieke doelgroepen, vb. opvangpersoneel.
Aantal deelnemers: ideaal tot 20 (max. 25).
Duur: min. 2 sessies van 3 uur (of 6 uur op één dag). Wij gaan ervan uit dat een basisopleiding van 4 sessies nodig is om het gedachtegoed te kunnen toepassen.
Doelstelling: deelnemers verwerven kennis, houding en vaardigheden om in hun eigen praktijk te kunnen handelen vanuit NAGV.
Werkwijze: afwisseling van korte theoretische inleidingen, filmpjes, oefeningen, casusbespreking en rollenspellen met ruimte voor vragen en eigen voorbeelden. Het tempo wordt aangepast aan de groep. Via tussentijdse opdrachten worden deelnemers gestimuleerd om effectief aan de slag te gaan met het geleerde.
Extra: onder de titel “Samen sterker in gezag!” bieden wij op verschillende locaties in Vlaanderen in open aanbod een tweedaagse basisopleiding aan.
Kartrekkersopleiding
Doelgroep: een vaste groep mensen die op school het mandaat hebben (en de nodige tijd en middelen krijgen) om NAGV te implementeren. De groep bestaat bij voorkeur uit mensen met verschillende functies (zowel (midden)kader als basismedewerkers).
Aantal deelnemers: max. 16 personen.
Duur: in onderling overleg. Een kartrekkersopleiding start na min. 2 dagen basisopleiding en wordt op maat uitgewerkt. De ervaring leert dat 3 volledige dagen opleiding (bovenop de basisopleiding) zinvol is om de kartrekkersrol op te kunnen nemen.
Doelstellingen: kartrekkers verwerven de nodige expertise om hun rol te kunnen vervullen. We volgen twee sporen: verder uitdiepen van het werken met NAGV, coachen vanuit NAGV.
Werkwijze: de school blijft steeds eigenaar en ontwerper van het implementatieproces. Onze begeleiding is hierbij aanvullend. Ze kan bestaan uit inhoudelijke input, training, casusbespreking, coaching, beleidsondersteuning enz. Van kartrekkers wordt verwacht dat ze zich tussendoor verder verdiepen in het gedachtegoed.
Extra: onder de titel "Als team van onmacht naar kracht" bieden wij in open aanbod een vierdaagse kartrekkersopleiding aan.
Supervisie
Doelgroep: iedereen die min. 2 dagen training volgde en effectief aan de slag is met NAGV op school. Dit kunnen leden van een team zijn, maar supervisie kan ook schooloverstijgend georganiseerd worden.
Aantal deelnemers: min. 4, max. 10 personen.
Duur: min. 3 sessies van 3 uur, met telkens een tweetal maanden tussen.
Doelstelling: via reflectie op de eigen praktijk door de bril van NAGV het eigen NAGV-handelen verder verfijnen.
Werkwijze: deelnemers brengen eigen casussen en vragen mee, die onder begeleiding van een trainer uitgediept worden binnen het NAGV-kader.
Werkgroepoverleg
Doelgroep: een door de school samengestelde groep personeelsleden die het implementatieproces van NAGV aanstuurt. Dit is bij voorkeur een representatieve vertegenwoordiging van het team.
Werkwijze:
NAGV implementeren is een beleidskeuze van de school. Een schoolinterne werkgroep vormt het hart van het traject. Hij komt regelmatig samen gedurende het ganse traject (soms onder onze begeleiding, soms zonder ons) om het traject vorm te geven op een manier die aansluit bij de noden en mogelijkheden van de school. De werkgroep bewaakt het proces en stuurt bij als dat nodig is. Hij is ook de brug tussen trainer en het voltallige team.
Doelstellingen:
Wij ondersteunen in dit overleg door mee te kijken als "buitenstaander" met een NAGV-bril, om op die manier tot een kwalitatief sterker proces te komen.
Online consultatie
In het kader van een lopende opleiding of traject, bieden we de mogelijkheid aan van korte online ondersteuning (max. 1 uur).
Het gaat om kort overleg, 1 op 1 of met een klein groepje, rond een actuele vraag of concrete casus.
We leggen kort vooraf via mail een moment vast en de trainer bezorgt je een link via Zoom. We voorzien geen verdere voorbereiding. Jij schetst je vraag, de trainer denkt met jou mee vanuit zijn/haar expertise in NAGV.
Vormingsmoment voor ouders
Doelgroep: ouders (ev. aangevuld met grootouders, familieleden, buren,…) van leerlingen van de school.
Aantal deelnemers: onbeperkt.
Duur: 2 uur.
Doelstellingen: kennismaking met NAGV zoals het in de thuiscontext gehanteerd kan worden, zoals de school ermee werkt én het stimuleren van onderlinge samenwerking tussen school en thuis.
Werkwijze: een ouderavond zou er als volgt kunnen uitzien:
- verwelkoming door iemand van de organisatie (oudervereniging of school)
- lezing (ongeveer 1 uur) a.d.h.v. powerpoint met filmmateriaal
- voorstelling van de schoolwerking rond NAGV (door iemand van de school)
- mogelijkheid tot reflectie in kleine groepjes a.d.h.v. een korte opdracht
- panelgesprek: trainer (en indien mogelijk enkele verantwoordelijken van de school) beantwoorden vragen van de aanwezige ouders.
We bekijken graag hoe we samen kunnen werken.
Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier.