Meerwaarde
voor scholen
Sluit aan op een aantal huidige tendensen…
NAGV sluiten mooi aan bij bewegingen die in onze samenleving en in onze scholen actueel zijn:
- meer in team samenwerken en de uitbouw van een partnerschap met ouders
- relaties opbouwen, onderhouden én herstellen indien nodig
- kinderen hebben gezag / autoriteit nodig om op te kunnen groeien tot autonome, weerbare volwassenen met een positief zelfbeeld
- de uitbouw van het zorgcontinuüm en handelingsgericht werken.
… en voegt er iets aan toe!
Maar het ideeëngoed voegt een belangrijke dimensie toe aan de meeste van deze modellen:
- het belang van autoriteit en waakzame zorg
- een volgehouden, samen gedragen aanwezigheid met respect voor de autonomie van kind of jongere als alternatief voor escalaties en de roep om meer sancties
- het belang van het opnemen van verantwoordelijkheid en zelfcontrole door de leerkracht.
Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit gaan net dàt stapje verder daar waar veel schoolteams vastlopen en dreigen op te geven.
NAGV sluiten mooi aan bij bewegingen die in onze samenleving en in onze scholen actueel zijn:
- meer in team samenwerken en de uitbouw van een partnerschap met ouders
- relaties opbouwen, onderhouden én herstellen indien nodig
- kinderen hebben gezag / autoriteit nodig om op te kunnen groeien tot autonome, weerbare volwassenen met een positief zelfbeeld
- de uitbouw van het zorgcontinuüm en handelingsgericht werken.
… en voegt er iets aan toe!
Maar het ideeëngoed voegt een belangrijke dimensie toe aan de meeste van deze modellen:
- het belang van autoriteit en waakzame zorg
- een volgehouden, samen gedragen aanwezigheid met respect voor de autonomie van kind of jongere als alternatief voor escalaties en de roep om meer sancties
- het belang van het opnemen van verantwoordelijkheid en zelfcontrole door de leerkracht.
Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit gaan net dàt stapje verder daar waar veel schoolteams vastlopen en dreigen op te geven.
"Alleen ga je sneller, samen kom je verder." (Afrikaans gezegde)
|
Goed voor leerkrachten en voor het team
De implementatie van NAGV in een school zorgt ervoor dat de volwassenen zich krachtig(er) en rustiger voelen, minder snel terecht komen in spiralen van onmacht met leerlingen, minder uitgeblust geraken, en er minder alleen voor staan. Waar leerkrachten vaak geïsoleerd werken, ieder in de eigen klas, is samenwerken als team een essentiële bouwsteen van het gedachtegoed. Al doende wordt een vorm van samenwerking gecreëerd, die de verschillen tussen leerkrachten overstijgt. Samen krachtig zijn en ervaren wat de steun van je collega’s met je doet, is voor het onderwijs een belangrijke meerwaarde. |
Goed voor leerlingen
NAGV zorgen voor afname van (ernstig) probleemgedrag en uitsluiting op school. Maar de effecten gaan dieper. Leerlingen worden beter ondersteund, doordat ze merken hoe volwassenen in hen als persoon blijven geloven, ondanks moeilijkheden rond hun houding of gedrag. Ze ervaren hoe volwassenen aanwezig blijven, volhouden en niet opgeven. NAGV zorgen voor een stevige verbinding met de school, daar waar tot nu toe verwijdering soms het enige antwoord was op aanhoudend probleemgedrag. NAGV zorgen voor een veilige school.
Goed voor ouders
In een school die werkt vanuit NAGV worden ouders vanaf de eerste dag betrokken als belangrijke partner en mede-gezagsfiguur. Dit gebeurt op een niet-beschuldigende, maar opbouwende manier. Het helpt ouders in hun kracht staan, daar waar tot nu toe vaak onmacht de boventoon voerde rond het schools functioneren van hun kind. Ze merken hoe de school blijft geloven in hun kind en er energie in investeert. Dit helpt hen vol vertrouwen met de school samen te werken. Via deze steun worden ze zelf krachtige(re) opvoeders. Onderzoek wijst uit dat zo’n partnerschap tussen leerkrachten en ouders, autoriteit op school én thuis versterkt.