Wij werken samen met...
Met deze mensen vormen de trainers een sterk netwerk.
Tine Vervloet, OVSG
Tine is pedagogisch begeleider basisonderwijs bij OVSG en eveneens van in het prille begin actief lid van het vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school. Tine studeerde psychologische en pedagogische wetenschappen. Ze was 20 jaar vormingswerkster bij Refleks Weerbaarheidscentrum vzw om vervolgens een overstap te maken naar onderwijs. Van 2003 tot 2013 werkte ze als overkoepelend zorgcoördinator voor het Stedelijk basisonderwijs te Antwerpen. Sinds 2013 werkt ze als zorg- en competentiebegeleider bij OVSG. Binnen OVSG staat zij als kartrekker borg voor een kwaliteitsvolle implementatie van het gedachtengoed van Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet in stedelijke en gemeentelijke basisscholen. Aangestoken door haar enthousiasme volgden inmiddels verschillende medewerkers binnen OVSG opleidingen NAGV. Tijdens schooljaar 16 - 17 nemen 19 basisscholen deel aan een traject om de principes van Nieuwe Autoriteit vorm te geven in hun schoolwerking. Daarnaast kunnen scholen bij OVSG terecht voor pedagogische studiedagen rond dit thema . Verder organiseert OVSG in elke regio schooloverstijgende introductiesessies. (zie http://nascholing.ovsg.be) Over haar passie voor Nieuwe Autoriteit schrijft Tine: “Zelf ben ik gedurende mijn hele loopbaan in verschillende settings actief geweest op het terrein van preventie van geweld en grensoverschrijdend gedrag. Daarbij werd de onmacht die volwassenen ervaarden soms ook mijn eigen onmacht… Toen ik in aanraking kwam met het gedachtengoed van NAGV werd ik meteen gegrepen door het perspectief dat deze aanpak biedt aan leerkrachten om op een zorgzame, betrokken, maar ook volhardende wijze om te blijven gaan met moeilijk leerlingengedrag. Samen met leerkrachten deze nieuwe weg inslaan, is een ongelooflijk boeiende en inspirerende opdracht!” |
Nadine Callens
NAGV voor CLB-medewerkers, leerlingenbegeleiders.... Nadine was 33 jaar CLB-medewerker en diverse jaren provinciaal verantwoordelijke voor het domein 'psychisch en sociaal functioneren' voor de vrije CLB's in West-Vlaanderen. Zij maakt vanaf de start in 2012 deel uit van het Vormingsnetwerk NAGVopschool. Als zelfstandig nascholer werkt ze o.a. rond oplossingsgericht werken, kids’ skills, omgaan met verontrustende situaties op basis van 'signs of safety', zelfverwonding bij jongeren, kinderen en jongeren in situaties van echtscheiding en nieuw samengestelde gezinnen. Ze is auteur van 'zelfverwonding bij jongeren' en mede-auteur van 'survivalkit voor leerkrachten, over oplossingsgericht werken op school', beiden uitgegeven bij Garant. Zij vertaalt het gedachtegoed NA&GV naar de sector van de leerlingenbegeleiding. Haar werk biedt een waardevolle aanvulling bij wat andere trainers op scholen realiseren. Zo stelt zij zelf haar werk voor: “De aanpak van Geweldloos Verzet is voor leerlingenbegeleiders zeker bruikbaar bij ernstige gedragsproblemen waarbij zowel leerkrachten als ouders ten einde raad zijn. Maar de aanpak is soms ook bruikbaar bij spijbelende leerlingen, leerlingen met schoolfobie en bij leerlingen die zichzelf verwonden of dreigen met zelfdoding We werken in deze aanpak niet rechtstreeks met de leerling, maar wel met zijn ouders en opvoeders. Vanuit mijn ervaring als CLB-medewerker koppel ik deze aanpak ook makkelijk aan andere modellen die gangbaar zijn op een school bv het handelingsgericht (diagnostisch)werken, herstelgerichte aanpak, enz. |
Relinde van Lier
Sinds september 2015 ben ik gepensioneerd, maar ik blijf gepassioneerd, en dat na een loopbaan van ongeveer 18 jaar bijzondere jeugdzorg, en daarna 18 jaar leerlingbegeleiding in het BSO. Gegrepen door het gedachtegoed van Haim Omer en collega's, door de driedaagse opleiding “geweldloos verzet in gezinnen” (Leren over Leven, 2009), de jaaropleiding NAGV (Leren over leven, 2012), en meerdere opleidingen blijf ik dit denken en werken van dichtbij volgen en mee ontwikkelen binnen het vormingsnetwerk. In Turnhout ben ik, als officieel vrijwilliger, sterk betrokken in het “importeren” van dit gedachtegoed binnen preventie en onderwijs. Ik stel me graag op als aanspreekpunt en “helpdesk”, zodat in de Antwerpse Kempen een “steunend netwerk” kan ontstaan van mensen, scholen, diensten die NAGV-minded willen denken en werken. |
Katrin Timmermans
Als orthopedagoog sta ik bijna 17 jaar in het werkveld: tussen kinderen, jongeren, ouders en teamleden. De laatste 11 jaar ben ik werkzaam in Ter Bank en TAnder waar ik als orthopedagoge mee zorg draag voor een groep van jongeren die moeilijk leren en gedrags- en emotionele problemen vertonen. “Open, eerlijke en constructieve communicatie met alle partners en in een hecht partnerschap acht ik essentieel om kinderen en jongeren te laten groeien. Alleen door samen te werken kunnen we positieve verandering teweegbrengen en elkaar ondersteunen zodat groei weer mogelijk wordt. Na de opleiding tot agressiecoach, de basiscursus LSCI en herstelgericht werken, ben ik gepassioneerd door het gedachtengoed van Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet van Haim Omer. Ik geloof sterk in de kracht van grenzen aangeven op een respectvolle manier en tegelijkertijd zorg dragen, ondersteuning bieden en een warme relatie aangaan met de jongeren zodat zij zich aan die grenzen kunnen houden. Niet alleen, maar samen met iedereen die op een of andere manier betrokken is bij het kind.” |